Volgen

Online vaktermen / begrippen

Ben je nog niet zo bekend met online adverteren? Om je op weg te helpen hebben we hieronder een kort overzicht met online vaktermen/begrippen toegevoegd. 

 

Call to action(oproep tot actie) is een begrip dat gebruikt wordt voor een element dat ervoorzorgt dat potentiële kopers na het ontvangen van een reclameboodschap tot een specifieke handeling over te halen, zoals het bestellen van een product. meestal in de vorm van een opvallende button.

Term / begrip 

Uitleg

URL volledige internetadres, bijv. http://www.gerichtonline.nl
CPM (cost per mille) kosten per 1000 vertoningen (van een banner)
CPC (cost per click) kosten per click op een banner
CTR (click through ratio) de verhouding tussen het aantal kliks op een banner afgezet tegenover het aantal vertoningen. Bij 1 klik op 1000 vertoningen is de CTR: 1/1000=0,1%
Banner Een banner of advertentie is een advertentie op een website meestal bestaand uit bewegende beelden of wisselende frames.
Campagne Om een advertentie te tonen doe je dit altijd vanuit een campagne, aan de campagne kunnen diverse instellingen worden gehangen.
Back up gif zie ook Flash banner. Indien adverteerders kiezen voor flash banners om zichzelf te promoten dienen zogenaamde backup gifs te worden aangeleverd. Dit is noodzakelijk omdat flash (swf) niet zichtbaar is op apparaten als de iPhone en iPad. Door backup gifs toe te voegen krijgen bezoekers vanaf deze apparaten automatisch de backup gif te zien in plaats van niets. Deze backup gif kan een screenshot of animated gif zijn van de banners die in Flash zijn gemaakt.
Flash banner geanimeerde banner waarbij gebruik wordt gemaakt van de Adobe flash technologie. Nadeel van flash banners is dat deze niet zichtbaar zijn op apparaten als de iPhone en iPad, aangezien deze geen flash ondersteunen. Om die reden zijn zogenaamde backup gif’s of statische images (jpg) verplicht om aan te leveren naast de flash banners.
Google Analytics gratis analyse software voor o.a. websites. Door een stukje code in een site te hangen worden automatisch de bezoekers gemeten, duur van een bezoek, etc. etc. Aan URL’s van banners kan ook een Google code worden gehangen, waardoor de adverteerder gemakkelijk kan terugzien welke bezoekers afkomstig zijn via de bannercampagne.
Regio targeting Met regio targeting wordt bedoeld dat de advertenties binnen de geselecteerd campagne alleen getoond worden binnen het geselecteerde gebied. (bijv. een straal van 15KM rondom Amsterdam.)
Doelgroep targeting Met doelgroep targeting wordt bedoeld dat de advertenties binnen de geselecteerd campagne alleen getoond worden binnen de geselecteerde doelgroep. (bijv. Mannen die geïnteresseerd zijn in Automotive, ICT/Digitaal en Zakelijk.)
Vertoningen Het aantal keer dat een banner op een website wordt getoond en een bezoeker hem kan zien.
Call to action (oproep tot actie) is een begrip dat gebruikt wordt voor een element dat ervoor zorgt dat potentiële kopers na het ontvangen van een reclameboodschap tot een specifieke handeling over te halen, zoals het bestellen van het product. Meestal is dit een opvallende button met pakkende tekst.
Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Zendesk