Volgen

Acht tips voor een goede landingspagina

Een Gerichte landingspagina

Een landingspagina is een webpagina waar bezoekers op terecht komen nadat ze op een online advertentie / banner klikken
( bijv. www.uwwebsite.nl/fietsen ). 
De bedoeling van deze landingspagina is de bezoeker over te halen op de website te blijven en een bepaalde handeling te verrichten. Dat kan het kopen van een product of dienst zijn maar ook een aanvraag indienen of contactgegevens invullen. Meestal zijn dit niet de favoriete handelingen voor mensen het is dus belangrijk om ze zo ver te krijgen dat ze het toch doen.

 

1. Wie is de doelgroep en waar komt die vandaan?

Bedenk goed wie je doelgroep is en via welke bron de bezoeker op de landingspagina terecht komt. Het kan zijn dat een landingspagina die gekoppeld is aan een nieuwsbrief om een andere inrichting vraagt dan wanneer de bezoeker op een banner heeft geklikt. Houd ook rekening met het alsmaar groeiende mobiel internetgebruik (tablet en smartphone), het is daarom raadzaam een voor mobiel geoptimaliseerde landingspagina te maken.

 

2. Zorg voor een sluitende opvolging

Zorg dat de landingspagina aansluit bij de verwachting die de advertentie creëert. Vaak worden homepages of overzichtspagina’s als landingspagina voor een specifieke productcampagne gebruikt, dat klopt natuurlijk niet bij de verwachting. Als een bezoeker via een klik aangeeft geïnteresseerd te zijn in je aanbieding, moet hij ook direct op een passende pagina komen. Laat ook de boodschap en de stijl van de advertentie terugkomen op de landingspagina, zorg voor herkenning!

3. Zorg dat de pagina makkelijk scanbaar is

Dit klinkt logisch en toch gaat het nog regelmatig mis. Een bezoeker wil graag in één oogopslag zien of de landingspagina past bij zijn behoefte. De beste manier om dit te doen is door gebruik te maken van korte teksten met koppen in een groot lettertype, genoeg witruimte en grote elementen als iconen, buttons of afbeeldingen.

4. Wat is het voordeel?

Zorg dat er één duidelijke boodschap wordt gecommuniceerd waarin je duidelijk maakt wat het voordeel is van het aanbod. Zorg dat de landingspagina echt in het teken staat van het aanbod en laat afleidende content of andere aanbiedingen achterwegen.

5. Verduidelijk het aanbod

Bij complexe producten of diensten kan het wenselijk zijn om meer toelichting te geven. Als dit noodzakelijk is doe dat dan op een verstandige manier. Lappen tekst werken niet, de bezoeker leest het niet en haakt af. Zorg liever voor een goede video of een duidelijke grafische weergave.

6. Wek vertrouwen

Zorg dat de landingspagina vertrouwen uitstraalt. Communiceer duidelijk verworven keurmerken of logo`s, communiceer eventueel betaalmogelijkheden en zorg dat klanten direct contactgegevens kunnen vinden.

8. Call To Action

Zorg ook op de landingspagina voor een duidelijke call to action, een call to action is een is een roep om actie meestal in de vorm van een Button met een tekst. Bied je een gratis proef abonnement aan? Communiceer dit dan in de Call to action bijv. een button met  "abonneer gratis".

Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Zendesk